maandag 25 februari 2013

Stof tot nadenken

Vandaag begonnen met mijn eet- en drinkpatroon tegen het licht van de Groene Week te houden. Daardoor merkte ik dat ik volgende week best nog wel wat aanpassingen zal moeten maken, zowel praktisch als mentaal!

Mijn ontbijt bestaat normaal gesproken meestal uit een kom havermoutpap gemaakt met sojamelk. Die moet ik volgende week dus laten staan. Jammer, want zo'n kom warme, troostende, voedende zaligheid zal ik node missen volgende week.
Hier in huis drinken we al jaren bij het ontbijt pepermuntthee (die van Zonnatura, omdat zowel de kinderen als ik die het allerlekkerste vinden) dus dat is geen aanpassing.
Fruit bij het ontbijt bestaat voor mij meestal uit een 1/2 banaan, een mandarijn of twee en/of een appel. Maar dan wel een lekkere rode appel! Of desnoods een gele met rode blosjes.
Vanmorgen gestart met 1 groene kiwi. Brrrrrr!!!! Die eeuwige haat-liefdeverhouding die ik met groene kiwi's heb werd vanmorgen weer zwaar op de proef gesteld want deze was zoooo zuur! Maar ik heb me er doorheen geslagen. Heel dapper vond ik mezelf. Maar denkend aan volgende week als ik één soort fruit per dag moet kiezen en dat moet eten tot 12.00 uur maakt me niet erg vrolijk. Misschien dat ik daar dan maar een uitzondering op maak, zodat ik in elk geval de ochtend groen fruit kan eten met een afwisseling van de soorten.

De ochtend, waarop ik thuiswerk, drink ik graag een beker sojaccino. Opgeklopte sojamelk met Bambu dus die koffie mis ik niet echt. Maar die sojaccino ga ik wel missen. Hoewel... ik heel graag kruidenthee drink en dus dat onbeperkt kan doen in de Groene Week.
Ik hou van pepermuntthee en van Sleepy Times van Celestial. Beiden zijn toegestaan dus dan kom ik daar wel de week mee door. Als ik naar de verpakking van Sleepy Times kijk, zie ik meteen dat "foute" rode mutsje. Ik ben me door die Groene weken wel ineens erg bewust van alle kleuren!

Gisteravond in de badkamer bedacht ik me dat als ik de strip anticonceptiepillen af ging maken, ik volgende week precies de menstruatieweek heb. Dat leek me niet handig en ik ben dus maar meteen gestopt zodat ik daar deze week "last" van heb.

Mijn lunch bestaat meestal uit 2 zelfgesneden (dus lekkere dikke) boterhammen van volkorenbrood met sesam- en lijnzaadjes erin en op de korst. Erg lekker hoor, maar natuurlijk niet voor volgende week. Twee boterhammen smeren kost me misschien 2 minuten. Misschien zelfs minder als ik opschiet. Maar een salade maken kost zeker 5 minuten als ik al zorg dat ik alles kant en klaar heb, gesneden en wel. Het is dus wel zaak om voor zondag al een aantal groenten te snijden en te verpakken. Het lijkt me handig om dat in van die boterhamzakjes te doen met een soort ritssluiting. Verschillende slasoorten, bleekselderij, maar meer kan ik niet verzinnen. Avocado's kun je echt niet voorsnijden, want die verkleuren zo. Fruit eigenlijk ook niet. Ik kan natuurlijk wel alvast wat mungbonen en linzen voorkoken. Dat scheelt al een hoop werk.
Ik moet een voorraadje gaan aanleggen dat zo voor het grijpen ligt. Dat is me wel duidelijk!

Mijn gezin doet niet mee met de Groene Week. Logisch ook, want 3 opgroeiende pubers kunnen dat ook maar beter niet doen. Dat vind ik tenminste. Wel zullen ze groene avondmaaltijden krijgen! Maar dan wel met rijst, pasta of aardappels als aanvulling en evt. een vleesje of vleesvervanger. Ik ben zelf al jaren vegetarisch, maar de kinderen krijgen af en toe wel een (biologisch) vleesje. Vaak eten we allemaal vegetarisch, waardoor volgende week niet zoveel aanpassingen zal vragen voor de avondmaaltijd.

Tja, kortom zal ik de stevigheid in alle maaltijden gaan missen. Ik zal afzien met het fruit, maar dat went vast wel. Ik zal ongetwijfeld trek krijgen halverwege de ochtend en bij de lunch moeite doen voor een stevige salade. De avondmaaltijd zal best te doen zijn. Ik hou enorm van maaltijdsoepen dus daar kan ik me in uitleven. Mijn glaasje rode wijn, die ik heel af en toe neem, zal ik niet missen. Koffie drink ik vrijwel nooit dus die hoef ik ook niet te missen. Ach, misschien valt het nog wel mee.

Die koude douche? Ik ga kijken of ik nog ergens amandelolie heb liggen en anders ga ik die even halen. Ik kijk er niet naar uit en heb het ook nog niet uitgeprobeerd. Maar ik kan me wel voorstellen dat het wennen is en even niet prettig, maar na afloop dat ik me rozig en warm voel. Energiek misschien zelfs.

3 opmerkingen:

  1. Ik zou juist het met de pillen zo houden als nu! Dan slik je ook die rommel volgende week niet.. perfect toch? Ik ben zelf vorig jaar helemaal gestopt..
    Ik ga denk ik ook proberen de maaltijden wat steviger te maken met boontjes enzo..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Dorien, je hebt gelijk. Goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen