zondag 24 februari 2013

Geheim van pompoenzaden

Waarom zou ik pompoenzaden eten?
Pompoenzaden zijn een smakelijke snack dat zo op zich gegeten kan worden. Heerlijk als ze worden toegevoegd aan salades of aan andere hartige gerechten. Ze zijn rijk aan mineralen, essentiƫle vetten en eiwitten. Pompoenzaden hebben anthelmintische eigenschappen, wat wil zeggen dat ze behulpzaam zijn bij het kwijtraken van bijv. lintwormen. Hun hoeveelheid zink maakt dat ze vooral goed zijn voor mannelijke en vrouwelijke vruchtbaarheid.
Ze worden ook gebruikt voor het remmen van prostaat-vergroting bij mannen met goedaardige prostaatgezwellen. Ander gebruik is voor vochtafdrijving.

Voedingswaarde
Pompoenzaden zijn een uitstekende bron van mineralen, waarbij slechts 35 gr pompoenzaden voorziet in 20% van de dagelijkse behoefte aan zink en 50% van de dagelijkse behoefte aan magnesium en mangaan.
Naast vitamine B bevatten ze goede hoeveelheden vitamine K, benodigd voor sterke botten en tegen bloedstolsels.
Het vetgehalte is belangrijk omdat ze de essentiƫle vetten Omega 3 en 6 bevatten, benodigd voor de hormoonbalans, de hersenfunctie en de gezondheid van de huid.

Wie zou pompoenzaden moeten eten?
 Iedereen met een vergrote prostaat.
 Iedereen met vruchtbaarheidsproblemen of hormonale schommelingen.
 Iedereen met wormen.
 Iedereen die vocht vasthoudt.
 Iedereen met urineweginfecties.
 Iedereen met botontkalking.

Aanbevelingen
Pompoenzaden kunnen worden gegeten als snack, al dan niet gezouten.
Ze kunnen worden toegevoegd aan muesli, salades of andere gerechten met noten en zaden.
Ca. 20 tot 30 gr oftewel 2 kleine eetlepels is een goede aanbevolen dagelijkse hoeveelheid pompoenzaden.

Eigen ervaring
Ik heb ze weleens gegeten, maar ik volgens mij ben ik er niet door van mijn voeten geslagen. Ik pak ze nooit uit mezelf, terwijl ik ze best lekker vind. Beetje roosteren, denk ik, zal de smaak verbeteren en ze tot een goede snack en aanvulling op de salades maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten