woensdag 27 februari 2013

Ovenrisotto met groene paprika en spliterwten

Vanavond mijn eerste probeermaaltijd met meer ingrediënten uit de voedingslijst van de Groene Week. Ik besluit een risotto te maken. Dat is altijd lekker en niet zo moeilijk als je de risotto in de oven maakt. Naar mijn mening is het resultaat dan net zo goed als wanneer ik 20 minuten driftig heb staan roeren. Maar misschien is het ook mijn idee, omdat ik dan al zo'n aversie tegen die risotto heb ontwikkeld dat het me in alle gevallen minder zou smaken...

Ovenrisotto met groene paprika en spliterwten

Ingrediënten:
70 gr spliterwten
2 el olijfolie
1 ui, gesnipperd
1 groene paprika, in stukjes
2 teentjes knoflook, fijngesneden
2 cm gember, geschild en in dunne schijfjes
1 1/2 tl koriander
1 tl komijn
1/2 tl kurkuma
300 gr risottorijst (Arborio bijv.)
900 ml groentebouillon

Bereidingswijze:
• Was de spliterwten en laat ze ca. 30 minuten weken in ruim water.
• Verwarm de oven voor op 180°.
• Verhit 1 el olijfolie in een koekenpan die in de oven kan. Als je die niet hebt, kun je evt. een ovenschaal gebruiken die op het vuur kan of alles in een koekenpan bereiden en later overdoen in een ovenschaal.
• Fruit de ui ca. 3 minuten. Voeg nu de paprikastukjes toe en laat samen nog ca. 3 minuten zachtjes fruiten.
• Voeg nu de knoflook en de gember toe. Roer alles goed door.
• Voeg nog 1 el olijfolie toe en de rijst. Roer goed tot alle rijst bedekt is met een laagje olie. Laat even bakken tot de rijst glazig wordt.
• Als de rijst glazig is mag de bouillon er in eenmaal bij. Roer goed en laat evt. nog aan de kook komen.
• Zet nu de ovenschaal of koekenpan in de oven en laat, zonder roeren, in 30 minuten gaar worden.
• Giet de spliterwten af, spoel ze nogmaals en zet aan de kant.
• Ik heb ondertussen snijboontjes gekookt.
• Als de risotto de 30 minuten heeft gehad, voeg je de spliterwten toe met een scheut water. Zet nog 10 minuten terug in de oven.
• Opdienen met parmezaanse kaas of niet....

Wij hebben erg genoten van deze voedzame en smakelijke groene maaltijd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten