vrijdag 1 maart 2013

Bijna afgebouwd tot groen

Nog één dag te gaan tot Groen! Voor mijn gevoel heb ik alles bijna afgebouwd. Zelfs mijn kijk op de wereld is groen geworden. Het ziet me groen voor ogen inmiddels, want het werkt zo grappig in de hersens dat als je je focust op groen je ineens overal groene dingen te zien zijn.

Koffie is afgebouwd en met thee zit ik al jaren op kruidenthee.
Rode wijn drink ik zeer onregelmatig en heb ik al een tijdje weer laten staan.
Fruit heb ik opgebouwd.
De warme maaltijd is helemaal groen geworden.
Vlees eet ik al jaren niet meer dus dat is makkelijk.
Zuivel heb ik vrijwel helemaal afgebouwd.
Na 8 uur 's avonds eet ik niks meer.
Ik drink me helemaal suf aan kruidenthee.

Ik ben er klaar voor!

Mijn avondeten smaakte prima. En was zeker vullend, maar ik heb wel de tweepersoons portie uit het boek Groen en Gezond in mijn eentje opgegeten.

Mungbonenschotel (iets aangepast)

Ingrediënten:
75 gr droge mungbonen
2 el olijfolie
1 tl komijnzaad
1 tl kurkuma
1 grote ui
1 stuk groene peper van ca. 5 cm
2 cm gemberwortel
2 tl bouillonpoeder
1 courgette

Bereidingswijze:
• Laat de mungbonen een nacht weken in ruim water.
• Als je begint aan het bereiden van de maaltijd, giet je de bonen af en zet je ze op met een ruime laag schoon water.
• Bereid alle groenten voor. Snipper de ui en hak de geschilde gemberwortel in kleine stukjes. Ontdoe de groene peper van zaadlijsten en zaadjes en snijd in kleine stukjes.
• Verhit de olijfolie in een wokpan (of ruime koekenpan). Als de olie heet is, temper het vuur wat en doe de komijn en kurkuma erbij. Laat 1 tot 2 minuten roosteren.
• Doe nu de ui, gember en groene peper erbij. Fruit het geheel onder af en toe roeren tot de ui net begint te bruinen.
• Voeg nu de courgette toe en het bouillonpoeder. Roer alles goed door. Dek de pan af met een deksel en laat de courgette gaarstoven in 5 tot 8 minuten, afhankelijk van de grootte van de courgettestukken.
• Ondertussen zijn de mungbonen gaar geworden. Giet af en voeg toe aan het ui-courgettemengsel.

Het smaakte heerlijk en de schotel was zeer voedzaam. Ik heb ervan genoten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten